A legjobb online élmény érdekében cookie-kat használunk. Tekintse meg cookies szabályzatunkat.

Lefekvés előtti mobilozás

Még egy üzenet ide, még egy gyors frissítés oda, egy utolsó játék - és máris értékes perceket, akár órákat veszítesz az alvásra szánt idődből. Emellett azonban más, komoly egészségügyi kockázatai is vannak az alvás előtti mobiltelefonozásnak. Lássuk, mire számíthatsz.

 

A lefekvés előtti telefonhasználat (mind a tévézés, mind a számítógépezés) káros hatással lehet az alvásra, ugyanis a képernyő erős fénye - a kijelző kékes fénye nagyjából olyan a szervezetünknek, mintha este is napfénnyel világítanánk a saját szemünkbe - gátolja az alvást segítő melatonin hormon termelődését, fokozza az éberséget és eltolja a bioritmust. Röviden lassabban alszunk el, rosszabbul alszunk, nehezebben kelünk, mindennek pedig kellemetlen egészségügyi következményei is lehetnek.

 

 

 

 

 

 

Hogyan tudjuk védeni a szemünket?

 

 

Mára már léteznek olyan alkalmazások, melyek melegebb árnyalatúra színezik a kijelzőt, hogy kiszűrjék a cirkadián ritmussal összeakadó kék fényt, így szemünk kevésbé fárad el.

 

Az iPhone-on és az iPaden az iOS 9.3-as verziója már beépítve kínálja a Night Shift módot. Ha androidos eszköze van, és nincs rajta beépített szemvédő app, rengeteg lehetőségből válogathat. Ilyen például a Twilight vagy az F.lux, melyek a napnyugta és a napkelte időpontját figyelembe véve veszik el a kijelző fényerejét és áthangolják annak színét. A Twilight kifejezetten erős vörös filtert tud rápakolni este a kijelzőre, ezzel lehet játszani, hogy kinek milyen mennyiségre, árnyalatra van szükség, mit érez optimálisnak. Hasonló applikáció jó pár létezik, lehet közöttük keresgélni.

 

Ezek mellett érdemes olyan alkalmazásokat (Sleep Cycle, Sleep Time, Sleepbot, Sleep as Android) vagy akár eszközöket (Fitbit One, Jawbone Up) használni, melyek az alvási ciklusát monitorozva – elvileg – a legoptimálisabb időpontban ébresztik az embert, persze az adott keretek között, amit beállítunk. A Mayo Clinic kutatói az említett appok használata mellett javasolják a legalább 14 inches (35,56 cm) távolságot az eszköz és az arcunk között.

 

 

Jó kísérletezést! :)

 

 

Lépj velünk kapcsolatba