A legjobb online élmény érdekében cookie-kat használunk. Tekintse meg cookies szabályzatunkat.

Önt is keresték ismeretlen külföldi számról?

Múlt péntek óta ismeretlen külföldi telefonszámokról hívogatják a magyarokat, ami egy ismert csalási módszer, részletesen írtunk róla korábban. Most vettük a bátorságot, és az egyik – amerikai – telefonszámot visszahívtuk, és fél perc alatt kiderült, milyen kifinomult módszerrel dolgoznak az ismeretlen csalók. Ezt viszont senkinek sem javasoljuk, mert a csalók pont a visszahívással húznak le pénzt a gyanútlan áldozataikról.

 

A telefonhívás azonnal gyanússá vált, amikor a kellemes női hang elduruzsolta, hogy „véletlenszerűen kisorsolták a telefonszámomat”. Persze, az Egyesült Államokban, egy magyar telefonszámot. Azt már nem hallgattam végig, hogy mekkora nyereménnyel kecsegtetnek, és milyen feltételekkel lehet átvenni, mert az egészről ordított, hogy hatalmas átverés.

 

A magyar szolgáltatók a kérdésünkre megerősítették, hogy a napokban találkoztak ilyen telefonhívásokkal. Az ügyfeleik is küldtek visszajelzéseket, és a rendszerekben is látható volt a megnövekedett hívásforgalom.

 

 

A fogadott hívásért a hazai hálózaton nem számítanak fel díjat, de nem is az a céljuk a támadóknak, hogy a saját kontójukra beszélgessünk, ezért amint fogadjuk a hívást, azt rögtön megszakítják (ennek csalástípusnak már van is egy japán eredetű neve, a wangiri, amit annyit jelent: egyet csörgetek, aztán leteszem).

 

Így néz ki a folyamat értékláncolata:

 

-  Ma már bárki vehet magának hívószámot az interneten pár kattintással, alig kerül valamibe, ezt tette a csaló is

 

-  Számítógéppel, listáról vagy csak teljesen véletlenszerűen rengeteg telefonszámot megcsörget, azért, hogy visszahívják

 

-  Ha valaki visszahívja a számot, felépül egy nemzetközi vonal. Ami akkor is pénzbe kerül, ha nem emelt díjas számról van szó. Mivel a nemzetközi                   elszámolás percalapú, ha csak egy másodpercre visszahívott valaki egy ilyen számot, már egész percért fizet. A szolgáltatók (GSM) alapmegállapodása         szerint elszámolnak egymással, az elszámolás alapja a két oldalon mért forgalom. Ha az megegyezik, akkor fizetnek.

 

 

 

Például:

 

-  Egy magyarországi előfizető elindítja a hívását Csádba, ami a 6. zónában van, egy hívás oda átlag 500 forintba is kerülhet –  mivel mindenkinek pénzbe         kerül a továbbítása. Ezt a pénzt a magyar szolgáltató fizeti ki a hívást továbbító első nemzetközi szolgáltatónak.

 

-  Magyarország és Csád között nincs közvetlen kapcsolat, nincs kábel, ami pont őket köti össze, a hívás először kimegy valamelyik szomszédos országba,       amit pénzért továbbít (átlag 50 forintért, a többit tovább fizeti) mondjuk Ausztriából valamelyik szolgáltató a németországi nemzetközi                               elosztóközpontba;

 

-  ami szintén pénzért továbbítja (újabb 50 forint; amit az előző szolgáltató áll) még egy lépéssel közelebb Csád felé;

 

-  Ebben a láncban elég sok szolgáltató lehet, ami mind leemeli a maga hasznát;

 

-  Majd elérünk a tartomány tulajdonosáig (+235 XXXXX), aki még megtart magának 180 forintot (a pontos összeg szerződés kérdése) azért, hogy                     továbbítja a hívást az interneten vett szám tulajdonosáig.

 

-  A csaló olyan feltételekkel vette meg a számot a tartomány tulajdonosától, hogy a bejövő nemzetközi hívások fennmaradó összegéből részesedést kap.

 

A Magyar Telekom azt írta nekünk, hogy sajnos sokan visszahívják a számot úgy, hogy nem nézik meg, milyen számról érkezett a bejövő hívás, ki is volt a hívó. A szolgáltató igyekszik minimalizálni a kockázatokat a különböző típusú visszaélések kapcsolatban, ám a csalások is folyamatosan fejlődnek, újabb és újabb variációkban bukkannak fel. Azt javasolják az ügyfeleiknek, hogy minden esetben tudatosan, körültekintően járjanak el, hogy elkerüljék a visszaéléseket.

 

A Telenor megelőző lépéseket is tett a csalókkal szemben. Elmondták, hogy ők is kaptak visszajelzéseket az ügyfeleiktől, de már korábban észlelték a megnövekedett hívásszámot, és korlátozták a visszahívhatóságukat. 

 

"Rendszereink folyamatosan figyelik és automatikusan jelzik, ha egy-egy nemzetközi hívószám esetében kiugróan magas a hívások száma, és megtesszük a lépéseket, hogy ügyfeleink ezeket ne tudják visszahívni."

- írta a Telenor.

 

A Vodafone sajtóosztályán elmondták, hogy a mindhárom szolgáltató ügyfeleit egyaránt érintő jelenség egy ismert visszaélési módszer. A csalók a hétvégén nemzetközi emelt díjas telefonszámok visszahívására próbálták rávenni a mobiltársaságok ügyfeleit. A Vodafone letiltotta és folyamatosan tiltja hálózatából az érintett számok visszahívhatóságát.

 

 

Forrás: index.hu

Lépj velünk kapcsolatba